zaterdag 10 september 2016

Vering vervangen

Ik heb van af de eerste dag dat ik regelmatig met mijn hakken de weg raak als het niet echt vlak is en drempels zijn ook vaak iets te hoog
George's Quest vergeleken met de hoogte en dat maakte niet veel uit
Gezien dat ze in Dronten ook stijvere vering hebben en dus plannen om die er in te zetten
Eerst even kijken hoe ik dat moet doen want gebruiksaanwijzing is niet te vinden, vragen dus
Voor dat ik de veren bestel kom ik er achter dat ook een rubber ring tussen de veer in de Strada stuk is dus ook die gelijk vervangen
Bestelling is binnen dus beginnen met links voor er af te halen, blijkt ook het rubber aan de buitenkant niet al te best te zijn dus die moet ook vervangen maar dat is een andere maat, moet je ook maar net weten dus eerst bestellen, zo duurt een eenvoudig klusje een stuk (dagen) langer
Paar dagen later ringen binnen, gelijk weer twee reserve mee besteld en verder met de vering
Dat blijkt een klusje van niks als je door hebt wat de bedoeling is, had al ervaring met de Alleweder waar het regelmatig nodig was



Verder met mijn achter vering, los krijgen was geen kunst aan maar nu verder
Hoe krijg ik die veer open, Dronten gebeld en wat uitleg gekregen, ok, proberen
Eerst krimpkousje er af, schroefje eruit, een moer op het draad, grote ring er op en nog een moer, inbussleutel aan de andere kant en trekken, mooi niet, gaf geen krimp
In de werkbank, katrol er aan en meer kracht, mooi niet, te vast
Allert weer op gebeld, nieuwe glijbus besteld om de andere er met geweld uit te halen maar dat moet dan maar na de tijdrit op Texel ;-)
Zondag grof geweld gebruikt, in plaats van een schijf vijf schijven van het katrol gebruikt en daar zoveel kracht op dat ik dacht dat de kabel zou breken maar de glijbus bleef op zijn plek, grrr
Flinke dreun met de hamer maar ook dat werkt niet
Bekijk het maar, ik bestel wel een complete nieuwe veer in Dronten en blijft de onwillige veer als reserve


Donderdag was het eindelijk klaar na een klus van twee weken dus tijd om te proberen
Mijn bebop pedalen weer eens gemonteerd, rijden makkelijker dan spd maar bleek ook een groot nadeel te hebben met de Mountain Drive 
De vering is een succes, ik raak de drempels niet meer en bij de TESO raak ik de laadbrug niet meer, die wilde ook nogal eens de onderkant bewerken en mijn hakken blijven nu ook vrij
Ik ben donderdag dus weer een rondje op Texel geweest, ging als gebruikelijk tot ik halverwege een kruispunt over moest en terug wilde schakelen, lelijk woord, waarom gaat het niet
Onder het rijden merkte ik dat ik regelmatig met mijn hak tegen het schakeldopje van de MD aankom maar verder niet op gelet, ik wist ook niet hoe dat vast zat, blijkt geschroefd en door er in de rijrichting tegen te schoppen blijkt dat los gedraaid en gestrooid op Texel, zo klein vind je nooit meer terug dus kleinste tandwiel voor is nu 49, oppassen dus en terug naar de boot, hellingen zijn nu niet te doen
Met moeite thuis gekomen en Theo gebeld en een nieuw dopje besteld en gelijk gewaarschuwd dat dit kan gebeuren, regelmatig even kijken of het nog vast zit dus
Gisteren dopje binnen en gelijk gemonteerd, vandaag even een rondje rijden
Met dit soort geintjes ben ik blij dat ik ook de Scorpion nog heb, kan ik blijven fietsen

2 opmerkingen:

  1. Hoi André,

    Hele klus inderdaad op deze manier! Ik heb ook beide veren in de voorpoten vervangen door de stijve rode veren, dat maakte de Strada nog een stuk stabieler. De rubber ringen heb ik ook vervangen, die slijten ook nogal, vooral de buitenliggende. Het werk op zicht is vlug geklaard, de voorbereiding is wel belangrijk hier......Maar nu heb je het een keer gedaan en kan je het de volgende keer bijna met je ogen dicht.
    Vreemd dat je dat dopje van de MD loswerkte met je hak, was dat slecht geborgd of zo? Goed dat je het schrijft, want ook ik zal volgend jaar op de QV wel een MD meebestellen waarschijnlijk. Maar als het met SPD geen problemen opleverd zal het geen punt zijn, ik rij toch enkel met die pedalen.

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Adri

      Het is een klusje van niks maar het zou handig zijn als er een lijst zou zijn met de slijtage gevoelige onderdelen, nu moet je er achter komen als het te laat is
      Dat dopje zat goed vast en geborgd maar blijkbaar niet voldoende, nou ja, regelmatig even naar kijken, net als de banden
      De bebop pedalen heb ik er weer af gehaald en de spd er weer op, spanning even losser gezet en het dopje iets dieper, dan is er minder kans dat ik het los schop, schakelt iets moeilijker maar daar ben ik na het rondje Texel van vandaag al aan gewend

      Groeten, André

      Verwijderen