woensdag 20 augustus 2014

Schlumpf-Mountain-Drive gemonteerd

Vandaag is mijn Schlumpf-Mountain-Drive die ik in Dronten besteld had aan gekomen
(In Duitsland hellingen tegen gekomen die ik met 24-36 met moeite op kwam dus wat anders proberen)
Meteen geprobeerd om de Q-rings te monteren maar dat viel niet mee
Toen ze er op zaten en ik even de trappers draaide en schakelde zag ik dat de Q-rings er gelijk weer af kunnen, op 2,5:1 draait het tandwiel 2,5 keer langzamer dan de trapper dus helpt helpt het ovale tandwiel  niks meer
Schakel je weer naar 1:1 moet je al veel geluk hebben als het tandwiel staat zoals het moet dus gewoon weer de normale tandwielen gebruiken
Nu gebruik ik voor alleen het grootste zonder derailleur, 53 tanden en als ik schakel heb ik 21,2 tanden
Dat zal wel gaan in de bergen en als het dan nog te stijl is heb ik mijn 42 tanden er nog naast zitten, zo nodig even met de hand er om leggen en dan heb ik 16.8, als dat niet klein genoeg is dan snap ik het niet ;-)
Nu nog even een paar hellingen op zoeken waar ik me normaal niet aan zou wagen

http://velomobilemedia.com/schlumpf_md.htm

7 opmerkingen:

  1. Hoi André,

    Ik ben benieuwd hoe dat je gaat bevallen, een Schlumpf is zeker interessant, zowel de Mountain Drive als de High Speed Drive, ik ben niet zeker wat voor mij het beste zou zijn.
    Ik volg even mee met jouw ervaringen!

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Adri

      Ik heb nu geen probleem meer met de lengte van de ketting en de 36 tanden achter, dat scheelt al weer
      Het schakelen, net gedaan op de rollenbank, gaat net als met de rohloffnaaf, niet te veel kracht zetten en zonder probleem schakelen
      Ook handig als je in je hoogste versnelling voor een stoplicht staat, schakelen als je stil staat, probeer dat maar met de derailleur;-)
      Of wat ik in Duitsland meermaals had, om de hoek een onverwachte steile klim, terug schakelen en weer die ketting er af

      groeten, andre

      Verwijderen
  2. Adri/André,
    Een Mountaindrive is n.m.m. het meest geschikt voor onze velomobielen.
    Dat tijdens het terugschakelen met een derailleur naar het kleinste tandwiel vóór komt doordat de derailleur die standaard wordt gemonteerd onvoldoende veerkracht heeft om de ketting strak te houden.
    Een duurdere Sram XO derailleur geeft zeer veel minder problemen. In het algemeen is het zo dat je niet moet terugschakelen als je al in de klim bent, dan ben je meestal te laat en terugschakelen lukt niet meer. De ketting springt eraf of je valt stil omdat je het verzet niet meer kunt trappen.
    André, wees voorzichtig met het trappen van de 21,5 - 36. Dit belast het aandrijfsysteem heel zwaar. Als je steiler moet klimmen dat 15%, ga dan maar lopen, gaat zeker even snel en veel makkelijker.
    Groeten,
    Wim

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor je reactie Wim, maar de schakelproblemen, voor zover aanwezig liggen beide bij André en mijzelf niet aan de derailleur, want we hebben allebei een SRAM XO achteraan.Omdat we een zeer steile cassette hebben, 11-36 i.c.m. een wegcrankstel 53-42-30 word ook de maximale schakelcapaciteit van de XO overschreden, dat kan bij onvoorzichtig schakelen een aflopende ketting opleveren. Bij mij gaat dat al heel lang goed, al moet ik met de ovale tandwielen ook zeer voorzichtig schakelen vooraan. Anticiperen voor je de hellingen opgaat is het beste, maar kan uiteraard alleen op bekend terrein.
      Kort gezegd is het mogelijk om velomobiel te rijden in heuvel/bergachtig terrein, maar het is niet ideaal. Een veel lichtere fiets zou al goed helpen, dan kan de achtercassette wellicht wat vlakker worden.

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
    2. Hoi Wim / Adri

      De achter derailleur geeft geen probleem, voor gaat snel mis bij te laat schakelen
      Lopen is voor mij geen optie met mijn rug, dat is ook de rede voor mij geweest om met een ligfiets te gaan rijden, dat hou ik veel langer vol en berg op, gewoon rustig aan

      Verwijderen
    3. Hallo André,
      Wat voor type Rotor tandwielen heb je nu, kan ze misschien wel gebruiken. Verkoop ze nu heel veel. Of gaan ze terug naar de leverancier.

      Verwijderen
    4. Hoi Peter

      Ik heb de gewone Q-rings, niet de xl, 30-40-53
      Ik doe ze nog niet weg, ik kan ze op mijn oude trapstel gebruiken, die hou ik er bij voor reserve

      groeten, andre

      Verwijderen