Vandaag mijn 4 punt gordel gemonteerd en gelijk maar even een proefritje gemaakt
De heupgordel bevalt me uitstekend maar de gordels over mijn schouders daar moet ik nog wat aan aanpassen, ze glijden van mijn schouder af
Even bij Brezan langs gegaan, daar heb ik de gordel gekocht, en gevraagd hoe ik dat kan voorkomen
Als ik de gordel achter mijn stoeltje kruis zou het beter moeten gaan dus dat probeer ik dan maar
Bij Brezan keken de klanten wel een beetje vreemd, ze dachten dat het toch echt alleen een auto onderdelen zaak was
Verder heb ik rond de flens van mijn toerkap een stuk buis isolatie gedaan, die flens is erg hard en een beetje te scherp om er steeds met mijn oren tegen te komen
Ik had nog een dodehoek spiegel dus die ook maar weer gebruikt
Hoi André,
BeantwoordenVerwijderenZiet er netjes uit!
Groeten, Adri.
Dat is een interessant project.
BeantwoordenVerwijderenZiet er idd al netjes uit.
Heb je die gordels als kant en klare set gekocht?
Lijkt ook licht en comfortabel om te dragen. Slechts 1 eenvoudige sluiting in het midden.
Ik heb al eens een constructie gezien van Sparco in een Quest. Leek me erg warm en zwaar allemaal.
Het idee van veiligheidsgordels is me door de jaren heen steeds meer aan gaan spreken.
Met name in de bergen bij afdalingen zie ik het nut er zeker van in. Zinvoller als dragen van een helm.
Het moet ook weer niet te veel in de weg zitten tijdens het dragen, maar ook als het niet in gebruik is.
Vertel eens wat meer over en veel foto's a.u.b.
ik heb ze als set gekocht bij Brezan, kosten €54,50
Verwijderenik heb er tijdens het rijden geen last van, in tegen deel, ik zit door de heupgordel wat beter op mijn stoel en (lijk)er iets makkelijker door te kunnen rijden
ik kan mijn gordel gewoon naast me neer gooien onder het rijden, bij een quest geeft dat problemen met de ketting, zie de blog van magic bullit, mijn ketting loopt door die alu koker
meer foto's heb ik nog niet ;-)
De ketting is zo sterk als de zwakste schakel! De bevestiging van veiligheidsriemen in een voertuig heeft pas dan zin als er sterkte berekeningen gemaakt zijn hoe dik de bevestigingsbouten moeten zijn.
BeantwoordenVerwijderenMeestal worden er flensbouten gebruikt met minimaal M10 fijne draad, kwaliteit 8.8 vaak 10.9
Tevens moet er body zijn waar je de draad in tapt en de massa waar je je lichaam aan vastgespt moet zwaarder zijn dan jouw lichaam anders zal je lichaam de fiets meenemen en zal de impact (inwendige schade aan je lijf) groter zijn als zonder riemen. Afschermen van scherpe delen of creëren van kreukelzones heeft m.i. veel meer effect dan de (schijn) veiligheid van een riem in een fiets.
Als een helm minder zinvol zou zijn stel jezelf dan oprecht de vraag hoeveel van de omgekomen wielrenners er nog in leven zouden zijn als zij met een riemenstel oid. vastgemaakt zouden zitten aan hun racefiets sluit je ogen en stel het je eens voor.
De meeste doden zijn (helaas) gevallen zonder helm en zelfs het dragen van een helm is nog geen vrijwaring tot het niet oplopen van zwaar hersenletsel met de dood als gevolg.
De massa van onze velomobielen is veels te laag. Vergelijk maar eens met een trein tegen auto...geen schijn van kans.
Neemt niet weg dat het er netjes uit ziet maar of het nut heeft? ik zie het (ongevalstechnisch) niet zo zitten.
hoi willem
Verwijderendie helm draag ik altijd, alleen onder mijn toerkap past het niet
de gordel zit vast met bouten in boutgaten voor de verstelling van mijn zitje
Ha Andre,
BeantwoordenVerwijderenZiet er netjes uit zo! In een Alleweder A6 een stuk makkelijker dan in een Mango Sport
@Willem, Ik geloof zeker wel in een veiligheidsgordel in een velomobiel. Maar, een veiligheidsgordel gaat alleen helpen bij de minder zware ongevallen (ook in auto's trouwens). En het denken erover moet misschien wel anders dan in een auto. Flensbouten van M10 of M12 hebben geen zin in een paar mm alu frame. Dat beperkt de bescherming van een gordel, maar maakt het niet op voorhand zinloos. Een velomobiel gaat zo'n 50km/h met een massa van 100kg, een auto 120 km/h met een massa 1300kg of meer. Net wat jij zegt, bepaalt de massa van de rijder in een velomobiel waar het geheel naar toe gaat, in een auto is het de massa van de auto. Hoe het denken verder moet weten we eigenlijk alleen na botsproeven, nu blijft het deels gissen.
Ik denk het volgende. Bij een frontale botsing voorkomt het schouderdeel vd gordel dat je met je hoofd tegen de rand van de schaal klapt. Zonder gordel helpt alleen een integraal helm daartegen. Bij zijwaartse botsingen door een auto wil je hoe dan ook in de schaal blijven en er niet half uitgeslingerd worden. Dat kan met een heupgordel al. Ook denk ik dat gordels misschien niet strak gefixeerd moet zijn, maar misschien flexibiliteit moeten kunnen bieden, om de door jou aangehaalde interne verwondingen te beperken.
Jouw vergelijking met de normale fiets gaat niet op. Op motorfietsen (hogere massa) zitten ook geen veiligheidsriemen. In auto's wel. Het verschil is dat velomobielen en auto's bescherming kunnen bieden door hun overkapping. (motor)fietsen kunnen dat niet, die vormen alleen maar een gevaar voor de berijder.
Ik weet niet precies wat je met de auto-trein vergelijking bedoelt? Auto-velomobiel? In dat geval is geen schijn van kans niet waar. Op internet zijn de nodige voorbeelden voorhanden van velomobilisten die flinke, maar wel tijdelijke verwondingen hebben opgelopen na geschept te zijn door een auto. Ik denk dat in dat soort gevallen de gordel de verwondingen kan beperken. Natuurlijk rijdt die auto dan geen 120km/h.
Tot slot, ik juich kreukelzones toe, maar mijn Mango heeft ze nu eenmaal niet.
Veiligheidsgordels in een Velomobiel met die van een auto vergelijken gaat wat mank volgens mij. Ik snap je insteek wel, dat is echter autodenken. Het gaat hier over een velombiel.
VerwijderenMijn motivatie voor veiligheidsgordels is niet de klapopvangen en verwerken. Ik denk meer aan het min of meer fixeren van het lichaam in de fiets tijdens inpakt. Wat dat voor een inpakt moge zijn.
Ik ken praktijk voorvallen van schouderbeschadeging aan aan de scherpe kuiprand, van blauwe plekken tot vieze insnijding. Aangezichtschade door voorover tegen de kuiprand slaan.
Ook zijn er gevallen bekend van onderuit schuiven van de stoel en draaien van het lichaam in de fiets. Waarbij 1 geval hierdoor het bovenbeen brak tegen het stuur.
Net als bij auto's kun je ook afvragen hoe veilig het is als je vastgesnoerd in je voertuig zit. B.v. bij te water komen. Ik geloof ook niet dat ik permanent gordels wil dragen.
Daarom ook mijn vraag hoe makkelijk draagt hij en hoe makkelijk kan je hem ook niet dragen.
Daarin heeft Andre al hoopvolle ervaring. Ik ben ook gaan nadenken. Pasklaar te koop is nog beter. De prijs is lachen.
Het helm vraagstuk heb ik ook een standpunt in.
Ik rij nu 3/4 deel van het jaar met aan velomobielkap. Op zich al passieve protectie. Deze kan ik evet. nog aanvullen met een Smartcap die ik altijd bij me heb.
In mijn tijd pre velomobielkap tijd, fietste ik altijd al met helm. Niet uit ongeval bescherming, maar alles waar het verder nog tegen kan beschermen. Regen, kou, zon enz. Als het ook wat kan beschermen bij een ongeval is dat mooi meegenomen. Echter de toegevoegde waarde in een velomobiel is zeer klein volgens mij. Maar je weet maar nooit. Vergelijken met rechtopfietsers gaat ook volledig mank. Deze fiets zijn hoger, Als je valt en zeker frontaal botst is je hoofd een kreukelzone helaas. Bij ligfietsers blijkt de praktijk toch anders uit te pakken. Die voorwaartse rolbeweging is er meestal niet, eerder feet first, of zijdelings op handen, elleboog en kont. Daar draag ik dus ook altijd harde bescherming op mijn Raptobike. Mijn hoofd vind ik minder risico lopen, al draag ik wel degelijk een helm op mijn Rapto of roeifiets.
Ok er zijn ongevallen bekend met low-racers met enorm frontale inpact. Daar was het hoofd wel bij betrokken. Toch komt dat nog relatief weinig voor...en ik draag immers een helm! ;-)
Zoals gezegd zou ik voor afdalingen in het buitenland wel veiligheidsgordels willen hebben zoals deze van Andre. Uiteraard een kap of anders een helm. En op de 2 laatste Giessen tochten heb ik ook remparachutes gebruikt om de afdaling snelheid te regelen zonder steeds te hoeven remmen. Hier in Nederland lijkt me allemaal wat overkill....maar toch....
Het kan geen kwaad dit soort dingen te onderzoeken en ervaringen mee op te doen vind ik.
Dus goed bezig Andre!
Wat wel verbeterd kan worden is dat de schouderbanden eigenlijk naar achteren moeten trekken ipv naar beneden. Zie http://www.tuning-gids.nl/gordels_autoriemen_racegordels.htm
BeantwoordenVerwijderenMisschien kan je ze via het stoeltje bevestigen?
die banden trekken al naar achteren omdat we in onze fietsen liggen en aan het stoeltje bevestigen lijkt me niet zinvol omdat het stoeltje geen vaste verbinding met de fiets vormt en dus net zo snel omhoog vliegt
Verwijdereniets verder naar achter zou iets beter zijn maar daar heb ik geen mogelijkheid voor