zondag 16 maart 2014

Tandwielen verwisseld

Vandaag mijn tandwielen verwisseld, ik wist niet zeker wat Willem bedoelde met 'klootje' dus George even gevraagd want ik ken de trapas van de Strada nog niet
Dat zou waarschijnlijk dat kleine zwarte stalen dopje zijn op de eerste foto (van gisteren)
Ok, dan ga ik het gewoon proberen
Strada op z'n kant en de inbusbout er uit, crank trekker er op en de hele zooi verwijderd zonder enig probleem
De oude (nou ja, oud...) tandwielen er af en de nieuwe er weer op, fluitje van een cent
Daarna crankstel weer terug op de as en de ketting op het tandwiel, gevolg, weer zwarte vingers, nou ja, daar hebben ze water en zeep voor uit gevonden
Ik had er niet direct aan gedacht maar de ketting was achter natuurlijk ook van het tandwiel af dus die ook weer er op gelegd
Strada weer op z'n pootjes gezet en op mijn rollenbank gezet om te kijken of het werkt
Het werkt prima maar moet wel met belijd geschakeld worden omdat de verschillen erg groot zijn, 24-39-53, daar had Ymte me al voor gewaarschuwd maar het is goed te doen
Nu heb ik voor alles wat, groot voor op de vlakke weg en de kleine voor de bergen
Gelijk mijn voor derailleur wat beter afgesteld








6 opmerkingen:

  1. Hoi André,

    Mooi dat het gelukt is! Zoals altijd is het halve werk al gedaan met geschikt gereedschap:-))
    Ik had me ook al zitten afvragen wat Willem bedoelde, het zou inderdaad het hulpstukje kunnen zijn dat je bij de fietsenmaker haalde, daarom schreef ik ook dat je een ISIS trekker nodig had, om dat je anders de binnendraad in de as kan beschadigen met een normale trekker voor vierkante assen. Wel even kijken of je de trekker nog zonder meer kan gebruiken op je ATB, die heeft een vierkante as? Als je veel materiaal uitgeboord hebt zou de trekker misschien verzwakt kunnen zijn, maar dat zou je dan kunnen oplossen door van een bout met platte kop zelf zo'n hulpstukje te maken. Je kan altijd even proberen natuurlijk.
    Dat aflopen van de ketting achter had ik ook na het wisselen van de voortandwielen. De sprongen zijn inderdaad groot, maar de voorderailleur moet dat eigenlijk aankunnen, je gaat 14 of 15 tanden per keer. Op m'n racer gaat de voorderailleur van 50 naar 34, dat zijn 16 tanden, geen probleem.

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Adri

      Het was goed dat je zij dat ik die ISIS trekker nodig had, ik wist niet wat voor as in de Strada zit
      Het hulpstukje paste pressies in de as zo als de fietsenmaker zij
      en had laten zien op een as
      Om de cranktrekker voor een andere as te gebruiken draai ik gewoon een nieuw hulpstukje, staal genoeg en kan mijn oude draaibankje ook nog eens wat doen
      Bij een velomobiel is niet zo veel draaiwerk als bij modelbouw, en daar kom ik met al dat fietsen niet zo vaak meer aan toe

      groeten, andre

      Verwijderen
  2. Hi André,
    Ik vraag me af of dit 24-tands voortandwiel je zal bevallen. Het zal niet lekker schakelen. Ook moet je er rekening mee houden dat de ketting op het 24-tands wel erg ruim is. Met een SRAM X9 derailleur zul je maximaal alleen de eerste twee versnellingen kunnen gebruiken.
    Zelf zou ik liever de 30 vóór laten zitten en achter een 34-tands tandwiel als grootste gebruiken. Met deze combinatie en een SRAM X0 derailleur kon ik in Ierland zonder probleem de eerste 6 versnellingen gebruiken.
    Probeer voor je naar Duitsland gaat het Kopje van Bloemendaal eens te beklimmen.
    Groeten,
    Wim

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Wim

      Ik heb er net even een rondje mee gereden in de duinen en een paar steile (voet)paden mee omhoog gereden en het beviel me prima
      De ketting is wel wat lang maar dat maakt niet uit, de versnellingen overlappen elkaar toch dus dat ik sommigen niet kan gebruiken dat maakt dan niet uit, ik heb achter SRAM X0 12-36

      groeten, andre

      Verwijderen
  3. Hoi André,

    Wim's opmerking maakte dat ik nog even doordacht, en dat bracht me op iets wat ik al eerder in een blog schreef. Het probleem wat je nu zou kunnen hebben is dat de ketting te slap hangt in sommige versnellingen.
    Beide derailleurs kunnen de schakeling goed aan, het is de combinatie van wegcrankstel en ATB cassette die eigenlijk niet goed is. Dat heb ik ook, want een SRAM XO is een prima derailleur, maar heeft ook zijn grenzen.
    Het gaat in dit geval over de totale capaciteit die een derailleur aankan, en dat is bij een lange slag derailleur zoals wij in de Strada hebben ongeveer 45 tanden.(Volgens het Big Blue Bicycle Repair Book van Park Tool) Als ik voor mijzelf reken kom ik op 53-30=23 tanden voor, en 36-12=24 tanden achter. 23+24= 47 tanden totaal, dus net boven de max. capaciteit. Bij mij geeft dat geen problemen. Voor jouw fiets komt dat op 53-24=29 tanden voor, en achter 24 tanden net als bij mij. Dat geeft 29+24= 53 tanden, dus ruim boven de max. capaciteit. Je kan het natuurlijk gewoon een tijd proberen, het zal zoals je al opmerkte schakelen met beleid worden. Loopt de ketting er te vaak af kan je overwegen om de 53 ook te vervangen door b.v. een 50 of 48, dan haal je al veel van de overcapaciteit af.
    Je hebt gelukkig net als mij voor een XO gekozen, die kunnen heel wat meer aan dan een X9, maar er zijn altijd grenzen.
    Het hele verhaal staat op mijn blog:

    http://a3manh.blogspot.no/2012/11/schakelen.html

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Adri

      Ik had al gedacht om de 53 te vervangen voor 48 om de ketting wat korter te kunnen maken
      Het gaat mij niet om de snelheid maar om het toeren zonder te veel moeite, ik heb alle tijd
      Doe ik er een dag langer over, kan ik ook meer zien van de omgeving

      groeten, andre

      Verwijderen