zondag 23 oktober 2011

banden

Vandaag de sporing na gemeten, bleek 1 cm naar buiten te staan
bij kees stond het 1 cm naar binnen
even een proef rondje gereden met de zwaardere marathon plus en het reed makkelijker
mooi, weet ik dat ook weer, regelmatig op meten.
maar waarom veranderd het steeds?
28 km gereden

9 opmerkingen:

  1. Dag André. Dat verklaart ook de slijtage van de Moiree 47. Draai de borgmoeren op de stuurstangen stevig aan. Groeten Kees.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat haalt weinig uit Kees
    Als die stangen zouden verlopen word de breedte niet groter of kleiner, de draad is maar in 1 richting dus om te verstellen moet ik steeds dat dopje van de kogel los maken en losser of vaster draaien.
    Mede hierdoor snap ik niet dat hij verlopen kan

    BeantwoordenVerwijderen
  3. . Dag André. Je hebt toch ook de vering aangepast. Heb je toen iets aan de sporing verandert ? Groeten Kees.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. dat zou kunnen kees, ik heb het niet bewust veranderd maar door het verhogen zou de sporing ook kunnen veranderen,de hele ophanging is uit elkaar geweest, ik heb het nu weer goed staan

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Speling kan ook een oorzaak zijn van veranderende sporing. Had ik met m'n Alleweder toen ik hem net tweedehands had gekocht. Sporing ingesteld, 20 meter gereden en de sporing was alweer veranderd. Vervangen van rubbers e.d. heeft het bij mij toen opgelost. Maar bij jou kan de oorzaak heel goed zitten in wat Kees zegt.

    Verder mag je nog blij zijn met 1100 kilometer. ik had toen met 500 kilometer de banden al tot op het canvas :D

    BeantwoordenVerwijderen
  6. rubbers?? waar zitten die, heeft de a6 die ook?
    ik weet dat er 2 achterin zitten als vering voor mijn achterwiel

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Tja, bij de Oude Alleweder zaten de stuurstangen aan de ene kant vast met kogelkopjes en dat is dus aan die dwarsstang van de (voor)veerpoot. De 2 stangen die echt naar het stuur lopen, die waren ook voorzien van kogelkopjes aan de andere kant maar de twee voorste stangen zitten met de uiteindes gewoon vast in een gat in een stuk metaalplaat. De voorste is zichtbaar in de wielkast, de middelste stuurstang loopt naar het het midden van de fiets, waar deze dus door een gat gestoken is. Beide stangen (eigenlijk 4 dus, 2 links, 2 rechts) hebben aan weerszijden van de plaat metaal rubbers, dan metalen ringen en dan borgmoeren zitten.

    Voorste stuurstang:
    http://members.home.nl/ligfietsen/onderhoud/alleweder/tn-rubbers.jpg

    Foto geschoten van onderaf. Dit is de rechter wielkast, neus zit rechts. Maar hoe het bij de A6 zit, weet ik niet. Wellicht heeft Leo daar gewoon netjes kogelkopjes geplaatst.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Oh, bedoel je dat
    Ik heb hem zelf gebouwd en er zitten kogelkopjes
    op die plaats, de A4 ken ik niet zo goed

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik heb een Flevobike Alleweder gehad, dat is volgens mij geen A4 geweest maar meer een A2 want de A3 is ook al van Alligt.

    Maar even wat zoeken op internet en het lijkt erop dat dit de A1 is:
    http://alleweder.jp-web.de/images/alleweder-a1.jpg
    De originele Verhees Alleweder dus.

    Daarna kwam Flevobike met 2 modellen die dan waarschijnlijk allebei A2 zijn:
    http://oliebollentocht-2002.slabexchange.org/P1010047.JPG

    Vooraan de Alleweder zoals ik hem had (A2 dus volgens mij) met daarnaast (in cremekleur) eveneens een Flevobike Alleweder maar dan een slagje ouder met die typische achterkant.

    Maar een aardig overzicht (waarbij die schuinekontalleweder ontbreekt) vind je hier:
    http://alleweder.jp-web.de/index.php?page=models&lang=en

    BeantwoordenVerwijderen